Skaffa en pulsklocka och börja pulsträna!

Använd pulsen som träningsredskap för målmedveten och effektiv träning. När du bestämt dig för att börja använda pulsen som träningsredskap måste du först och främst veta två saker. Din vilopuls och din maxpuls.

För att ta reda på din vilopuls tar du pulsen precis när du vaknat och ännu inte klivit upp ur sängen. Gör detta under en veckas tid och det minsta värdet som du har fått bestämmer din vilopuls.

Maxpulsen är grovt räknat 220 minus din ålder och är inte lika beroende av aktuell kondition som vilopulsen. För att få ett exakt värde på din maxpuls krävs det att du tar ut dig till max och det kan du göra på flera sätt. En bra metod är att under sex minuter stegrande springa snabbare och snabbare och under den sista minuten spurta så snabbt som möjligt och därefter ta din puls. Kom ihåg att värma upp minst 15 minuter innan testet.

När du vet både din vilopuls och din maxpuls kan du skräddarsy träningsproblem just för dig. Träningsintensitet bestämmer du genom att välja hur stor procentandel av maxpulsen du tränar på. Runt 50-60% av maxpulsen är lågintensiv träning. 60-80% är mellanintensiv träning allt över 80% är mycket intensiv träning så bör du endast träna om du redan är i bra form.

Köp en pulsklocka

Köp en pulsklocka för att få koll på din puls. Det kan dessutom vara otroligt motiverade att sakta men säkert se sin vilopuls sänkas i takt med att man får bättre kondition.
JO-SPORT Pulsklocka – Pulsmätare med många funktioner:

  • Alarmfuntion min/max puls (intervall).
  • Befintlig puls, medelpuls.
  • Start/stop ur.
  • Kaloriförbrukning.
  • Vattentät.
  • Funkar även som vanlig klocka.
  • Trådlös EKG-mätare.




bestall pulsklocka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>