Protein för muskelbyggning

protein

Protein är den byggsten som dina muskler består av så det är därför viktigt att få sig rätt mängd protein så musklerna ska ha en chans att växa sig större. Förutsatt att man äter tillräckligt med kolhydrater och fett är det lagom om cirka 20% av eneriintaget kommer från protein. Vid ett intag på 5000kcal per dag bör man alltså äta ungefär 1000 kcal protein-mat. Om du får i dig för lite energi kommer du att tappa vikt vilket innebär att du behöver ännu mer protein för att inte tappa vikt i form av muskler.

När ska man äta protein?

Eftersom det är gynnsamt för muskeltillväxten att det alltid finns en viss mängd aminosyror i blodet bör du äta protein vid varje måltid. Det är särskilt viktigt att äta protein efter ett träningspass för att bygga upp och reparera den muskelmassa som brutits ner.

Vill du ha tips om bra muskelbyggande kosttillskott rekommenderar vi sajten kosttillskotten.se och dessa artiklar om muskelbyggning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>