Mina svagheter

Efter att ha cyklat en del har jag uppmärksammat några av mina svagheter som jag tänker (och måste) förbättra avsevärt innan sommaren och tävlingssäsongen.

1. Mjölksyran

Under mina intervaller är det smärtan i benen som gör att jag viker ner mig. Sällan har flåset fick mig att trappa ner. Gäller både vid monark-intervaller och cykling på snabbt underlag. Undantaget är stigcykling (läs punkt 2). Så är det kanske för de flesta, men för mig är det väldigt tydligt.

För detta tänker jag träna: Fortsätta med intervallträningen och lägga in några högintensiva kortdistanser runt tröskeln.

2. Balansen

På grund av min dåliga balans (och teknik) stiger min puls oerhört mycket vid teknisk stigcykling. Under pass med teknisk cykling tappar jag onödigt många gånger balansen/kontrollen och kommer snett i spåret vilket får mig att nästan krasha (eller krasha för den delen). Efter en parering har jag nästintill maxpuls vilket troligtvis beror på att jag:

  1. Spänner mig
  2. Får panik (sitter fast i spd’erna).
  3. Håller andan?
  4. Stressar upp för att ta igen den förlorade tiden eller komma ikapp gänget man cyklar med.

Det krävs inte mycket för att jag ska tappa kontrollen över styrningen som leder till ett ”felrskär” så jag kommer off. Jag tror att jag kan förbättra min framfart i skogen avsevärt endast genom att träna balansteknik och styrteknik. Förhoppnings kommer självförtroendet på köpet vilket gör att jag kan hantera nära krash-upplevelser på ett bättre sätt, kunna köra avslappnat, och därmed även hålla pulsen relativt låg trots teknisk cykling.

För detta tänker jag träna: Mer stigcykling(!) och några pass med särskilt fokus på teknik. Tex genom att cykla en stig om och om igen tills dess att jag kan hantera alla hinder.

3. Cykelmek

Jag är helt värdelös på att meka med cyklar. Särskilt under en stressig situation som under ett lopp. Detta faktum stressar mig något och får mig att känna mig osäker inför ett lopp med hög risk för punkteringar eller övriga fel. Tex lidaloop.

Visst, jag har lagat punkteringar och bytt slangar förr, men antalet slangbyten i skog är 1, och under stressiga situationer 0.

För detta tänker jag träna: Laga kedja med kedjebrytare.  Förhoppningsvis punktera lite under träning :) . Testa kolsyrepatron.

mekställ och merida

Just ja. Jag har köpt ett mekställ från Clas Ohlson. Dags att börja meka!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>