Kom igång och jogga 5 km inom 5 veckor

joggaFör dig som vill komma igång med din löpning kan jag tala om att det är lättare än vad du kanske tror. Kroppen är en fantastisk maskin som anpassas och blir starkare på det den tränar/utför ofta. Tex löpning.

För att komma igång och orka springa 5 km inom 5 veckor rekommenderar vi följande program. Perfekt för dig som vill gå ner i vikt!

Vecka 1-2: Börja med en promenad på 20 minuter. Jogga därefter i 15 minuter i lugnt tempo.

Vecka 3: Börja med en promenad på 20 minuter. Jogga därefter 15 min och gå därefter 5 minuter för varva ner. Jogga till sist ytterligare 5 minuter. Detta hjälper dig med uthålligheten.

Vecka 4: Jogga i 25 minuter. Orkar du inte hela så varva med gång. Samla dock ihop till minst 25 minuters joggande totalt.

Vecka 5: Nu fixar du 30 minuters löpning! Din kropp har ännu inte blivit märkbart mer vältränad men kroppen har vänt sig vid arbetet och du optimerar varje steg utan att du tänker på det. Du har blivit mer uthållig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>