Eventuell muskelsträckning i vaden

vad muskelsträckningI tisdags vurpade jag och slog i vaden rätt så rejält. Jag tänkte inte så mycket mer på det och cyklade vidare trots att jag kände en smärta som påminde om kramp i ena vaden. På kvällen efter passet kändes det fortfarande ganska mycket och jag hoppades innerligt att det skulle gått över till morgondagen. Tyvärr blev det inte bättre.

I lördags cyklade jag runt i hellas för att se hur vaden fungerade. Den slutade ömma efter någon timme när jag blev varm så jag körde dumt nog på i ca 2 timmar till.

Idag, två dagar efter den ”lugna” turen, känner jag av vaden mer än någonsin och jag kan inte gå utan att halta. Det har gått ganska precis sex hela dagar sedan vurpan.

Efter att ha läst om muskelbristningar/muskelsträckningar inser jag att jag har gjort stora fel i hanteringen. Muskelstäckningar ska behandlas enligt PRICE som står för:

  • P – Protection
  • R – Rest
  • I – Ice
  • C – Compression
  • E - Elevation

Jag har tyvärr inte något rätt alls enligt ovan. Det största misstaget var troligvis att jag fortsatte cykla i nästan 2 timmar till efter vurpan. Enligt PRICE ska man omedelbart vila och kyla ner muskel inom 10 minuter.

Nu håller jag mina tummar jag dragit på mig en sträckning och inte en bristning.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>